Ben jij van plan binnenkort jouw off-page Search Engine Optimization te gaan verbeteren? Of makkelijk gezegd; beter gevonden worden in Google door jouw potentiële klanten. In dat geval is linkbuilding iets wat je moet gaan doen! Dit is een vorm van off-page SEO, maar het is echt een vak apart en als ik een aanbeveling zou mogen doen zou ik dit door een gespecialiseerd linkbuilding bedrijf laten doen zoals bijvoorbeeld Digitalnewsgroup. Dit zorgt ervoor dat je gelijk het goede pad op gaat zonder zelf te proberen met een twijfelachtige uitkomst, wil je het toch zelf doen? Dan zijn dit de 10 grootste linkbuilding fouten die je moet vermijden.
Fout 1 – het kopen van links op spammy websites
Snel wat links kopen om beter vindbaar te worden op Google klinkt goed, maar wanneer dit hele goedkope links zijn krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met irrelevante of zelfs bestrafte websites. Een ervaren linkbuilder ziet hier makkelijk doorheen en weet dat dit backlinks zijn van shady linkfarms die ervoor kunnen zorgen dat je een penalty riskeert. Wat kun je dan beter doen? Kies bij linkbuilding eerder voor kwaliteit boven kwantiteit. We hebben liever dat je een goede en relevante link hebt die jouw website aanbeveelt dan 10 rotte appels die eigenlijk niks voor je doen.
Fout 2 – overdreven geoptimaliseerde anchor texts
Het algoritme van Google is vandaag de dag heel erg intelligent geworden, en wanneer jij bij alle backlinks exact matcht op het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, zet je een dikke spotlight op jezelf. Google vindt dit vervolgens verdacht, omdat het niet natuurlijk is dat al deze websites op een natuurlijke manier naar jouw website linken met hetzelfde zoekwoord. Daarom is het slim om variatie in je ankers te hebben, denk hier aan een merknaam, URL, “klik hier” en natuurlijk geformuleerde zinnen.
Fout 3 – plots heel veel backlinks plaatsen
Zoals ik al zei is Google intelligent, als jij nog geen backlinks hebt richting jouw website en de volgende dag heb je er ineens vijftig is dit verrassend. Dit is namelijk een onnatuurlijke groeispurt, iets wat zoekmachines meteen oppikken. Bouw geleidelijk op en spreid je linkbuilding over tijd om het er natuurlijk en voorspelbaar uit te laten zien.
Fout 4 – Alle links gaan naar je homepage
Veel bedrijven linken alles naar de homepagina, maar dit is niet logisch. Het oogt onnatuurlijk en zorgt niet voor een goede indruk bij Google. Het is beter om je links te verdelen over je verschillende pagina’s. Link bijvoorbeeld naar blogartikelen, dienstenpagina’s en productpagina’s.
Fout 5 – Je hebt geen goede content om naar te linken
Links zijn ontzettend belangrijk, maar het is heel erg moeilijk om te linken naar een pagina zonder inhoud en veel willen dit dus ook niet doen. Zonder waardevolle content heb je weinig aantrekkingskracht. Zorg er dus voor dat je link waardige content hebt, denk hier aan gidsen, onderzoeken, handige tools of unieke inzichten.
Fout 6 – Blind vertrouwen op linkpartners of bureaus
Als het linkbuilding bedrijf waar jij in zee mee bent gegaan niet transparant is en heel erg goedkoop is dan kan het weleens zo zijn dat dit geen goede partner is, Vertrouw deze partijen dus niet blind en weet waar je in investeert. Zorg dat het kwalitatief goed is!
Fout 7 – Geen verhouding tussen nofollow en dofollow
Heel veel mensen willen alleen maar dofollow links, maar dit valt natuurlijk op. Een natuurlijk linkprofiel bevat ook nofollow links zoals van sociale media. Zorg dus voor een goede balans hierin, Google wilt een gezonde mix van dofollow en nofollow.
Fout 8 – Links op websites zonder enige relevantie
Zorg ervoor dat de links die linken naar jouw website enige relevantie hebben. Google kijkt naar de context en relevantie van de link bron. Zoek links binnen jouw niche of sector. Relevantie staat gelijk aan autoriteit, vindt Google.
Fout 9 – Vergeten om je links op lange termijn te checken
Zorg ervoor dat je jouw links checkt, ze verdwijnen namelijk, worden aangepast of krijgen nofollow-tags zonder dat je dit door hebt, waardoor je opgebouwde waarde kan verliezen. Een tip hier is om ervoor te zorgen dat je jouw linkprofiel regelmatig checkt met een tool.
Fout 10 – Overmatig gebruik van startpagina’s en directories
Startpagina’s kunnen best een plek hebben in je strategie, maar als het grootste deel van je linkprofiel hieruit bestaat kan het moeilijk worden. Combineer jouw startpagina dus met redactionele links, blogs, media en gastartikelen.
(Ingezonden mededeling)
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar