Rotterdam, 9 oktober 2018 – Op het eerste gezicht lijkt het alsof Jody en Marta al jarenlang vriendinnen zijn. Maar ze kennen elkaar nog maar een paar weken. Jody is namelijk de dienstverlener van Marta. Marta heeft begin augustus bij een vervelend ongeluk haar twee benen gebroken, zit sindsdien in een rolstoel en kan wel wat hulp gebruiken bij haar dagelijkse routines. Zo kwam ze bij Thuishulp Rotterdam terecht, de organisatie waar Jody werkt. Een organisatie die op maat gesneden diensten biedt.
Bij Thuishulp Rotterdam is het gebruikelijk dat er wordt gezocht naar een goede match tussen de dienstverlener en de klant. Als er geen klik is, dan kijken ze naar iemand anders die wel geschikt zou kunnen zijn. Toen Jody bij Marta over de vloer kwam, was het liefde op het eerste gezicht.
“Wat je ziet, is wat je krijgt. Ze is heel direct, en dat zou mensen kunnen afschrikken”, vertelt Jody over Marta. “Maar mij niet. Ik hou daarvan.”
“En Jody geeft mij goeie energie. Ik hoef niet veel te zeggen, ze begrijpt wat ze moet doen”, legt Marta uit. “Het zit in de kleine dingen. Want in onze situatie, met name hiermee”, Marta wijst naar haar twee, in gips gewikkelde benen die omhoog worden gehouden in haar rolstoel, “kunnen alle kleine dingen groot voelen. Geloof me. Het kan enorm frustrerend zijn.”
En dit is de kern van Thuishulp Rotterdam. Het gaat om mensen. Er moet ruimte zijn voor beiden, de klant en de dienstverlener, om zich comfortabel bij de ander te voelen, een goede relatie met elkaar op te bouwen, en een kopje koffie te drinken.
Jody (links) is dienstverlener bij Thuishulp Rotterdam, en Marta (rechts) is haar cliënt. Vanwege een ongeluk heeft ze haar twee benen gebroken en kan ze wel wat hulp gebruiken.
“We beginnen elke keer als ik langskom met een kopje koffie drinken”, onthult Jody. “En daarna gaan we dingen doen, zoals boodschappen.”
“Gisteren heeft ze me meegenomen naar de Lidl”, voegt Marta toe. “Dat is iets wat ik niet meer alleen kan doen. Of mijn kat naar de dierenarts brengen.”
“Ik heb pas een taart voor je man zijn verjaardag gemaakt”, vertelt Jody.
“Je hebt toen zelfs het huis versierd, iets wat ik niet eens had gevraagd. Jody is heel empathisch en bereidwillig. Ze staat altijd klaar om te helpen”, voegt Marta hieraan toe.
“Vorige week was het mooi weer en besloten we naar buiten te gaan”, vertelt Jody verder. “Dus ik stelde voor om lekker langs het water te gaan zitten, in Hillegersberg. Helemaal niet over nagedacht dat ze misschien daar niet zou kunnen zitten met haar benen. Ik heb haar tenslotte opgetild en zei, jij gaat in die stoel zitten. Daar werd ze een beetje emotioneel van. Ze zei, dit is voor het eerst dat ik op een normale stoel zit sinds het ongeluk. Ik lig alleen maar in dat stomme bed of in deze rolstoel of ik zit half hangend in de auto.”
“Het is maar goed dat we elkaar mogen hè,” zegt Marta grappend en met een knipoog naar Jody. “Want dit gaat nog wel even duren!”
Wilt u meer weten over Thuishulp Rotterdam of kunt u zelf een helpende hand gebruiken? Bel gerust 01030 20 160 of bezoek de website: www.thuishulprotterdam.nl
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar