Sommige dingen zijn raarder dan je denkt. Neem nu auto’s: die moeten op de weg rijden en parkeren. Niet op de stoep. Fietsen moeten op de weg rijden, maar moeten wel op de stoep worden gezet. En dat gebeurt dus. Overal op de stoep staan of liggen fietsen, soms netjes geplaatst, soms gewoon kapot in de steek gelaten, of gestolen en niet teruggebracht. Kapotte, achtergelaten fietsen: een probleem voor ons allemaal: eigenaar onbekend, want een fiets heeft geen kenteken. Je breekt er je nek over en weghalen kost de gemeente klauwen met geld en veel extra werk. Hoe lossen we dat probleem op? Eenvoudig: met deelfietsen. Deelfietsen zijn van een fietsverhuurbedrijf, naam en telefoonnummer staan op de fiets.
Het bedrijf heeft eigen fietsenrekken en fietsen met een chip en kan zien waar haar fietsen staan en in welk rek nog plaats is. En voor ons, de burger? Makkelijk, zie je een fiets verkeerd of kapot op straat? Nummer staat op de fiets, je belt ze op en ze halen hem weg. Meestal direct. Doen ze het niet en wordt dit geconstateerd door de politie? Dan volgt een boete, want de politie weet altijd wie de eigenaar is. En wat is dus het resultaat: een lege stoep waar geen fietsen meer zijn die verkeerd of kapot door een onbekende achtergelaten zijn. Wat willen we nog meer, zou ik zeggen? Ideaal toch? Maar wat blijkt?
Ik spreek steeds vaker mensen die denken dat deelfietsen juist een ramp zijn voor de stad (verloedering) en het fietsprobleem alleen maar erger maken. Die logica ontgaat me volkomen. Natuurlijk moet er eerst een goede gemeentelijke deelfietsenverordening gemaakt worden. Een die een deelfietsenbedrijf verplicht om een chip in en naam en telefoonnummer op hun fietsen en rekken te zetten. Logisch. Maar wat doen wij met de niet-deelfietsen? De asociaal rondslingerende fietsen van onszelf, de bewoners? Ook eenvoudig: òf alle fietseigenaren verplichten naam en telefoonnummer op hun fiets te zetten òf privéfietsen volledig verbieden. U zegt het maar. Maar deelfietsen verbieden is wel het allerdomste wat we kunnen doen.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar