Duizenden Rotterdammers kloppen jaarlijks aan bij het Kralings Informatie Centrum (KIC). Bijvoorbeeld voor hulp bij hun belastingaangifte. Of een vraag over een ingewikkelde brief. ‘Als het KIC zou stoppen, zou dat een kleine ramp zijn.’ 

Het KIC is een begrip in Kralingen én ver daarbuiten. Duizenden Rotterdammers bezoeken jaarlijks de spreekuren met allerlei dringende vragen.

‘Als het weer tijd is om belastingaangifte te doen, staat er soms een hele rij buiten’, vertelt Bowie de Weijer van welzijnsorganisatie DOCK. ‘In die weken bedient het KIC eigenlijk de hele noordoever. We zien soms zelfs mensen uit Centrum of Delfshaven. En nee, onze vrijwilligers vragen niet waar iemand vandaan komt. Ze proberen iedereen te helpen.’

Ramp
Voor de duidelijkheid: het KIC is niet bedacht door DOCK, maar door de Kralingse bewonersvereniging. Sinds kort helpt DOCK wel op de achtergrond met wat praktische zaken. Dit is vooral om de vrijwilligers te ontlasten.

Want, zegt Bowie: ‘Wij vinden het als DOCK belangrijk om dit soort initiatieven waar nodig te helpen. Als het KIC zou stoppen, zou dat namelijk een kleine ramp zijn.’

Inloopspreekuren 
Het KIC draait dus verder helemaal op vrijwilligers. Zij runnen de spreekuren die 3 keer in de week plaatsvinden in Huis van de Wijk Vredenoordplein 43.

Bewoners zijn hier welkom met tal van vragen. Zoals: hulp bij hun belastingaangifte of het aanvragen van een uitkering of toeslag.

De vrijwilligers helpen ook bewoners die een DigiD nodig hebben, maar niet weten hoe dit werkt. Of die uitleg willen over een ingewikkelde brief die op de mat is geploft.

Ervaring
De KIC-vrijwilligers kunnen niet altijd iedereen helpen. Bowie vertelt: ‘Er komen bijvoorbeeld soms bewoners langs met rekeningen die zij niet meteen kunnen betalen. Het KIC helpt dan met het treffen van een betalingsregeling. Maar, we vragen dan wel altijd aan zo’n bewoner: hoeveel geld kan je eigenlijk missen. En heeft u misschien nog meer schulden?’

Soms blijkt dat iemand meer hulp nodig heeft. En dat een betalingsregeling geen oplossing is. ‘We verwijzen soms bewoners door naar de Kredietbank. Of naar het Expertise Team Financiën van de gemeente.’

Bowie heeft veel bewondering voor de vrijwilligers van het KIC. ‘Het is inhoudelijk best pittig. En zij doen het ook nog eens voor niets. Gewoon vanuit een goed hart, omdat ze mensen willen helpen. Dat is heel mooi.’

Hulp
Heeft u een vraag voor het KIC? De vrijwilligers zitten elke dinsdag, woensdag en donderdag voor u klaar in Huis van de Wijk Vredenoordplein 43. Tussen 10.00 en 12.30 uur kunt u binnenlopen. U hoeft geen afspraak te maken.

Overigens kunt u ook altijd terecht bij één van de Vraagwijzers van de gemeente. Zoals de Vraagwijzer aan de Oostzeedijk 276. Deze locatie is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

En in Crooswijk is er een speciale Crooswijkcoach voor bewoners met praktische vragen over bijvoorbeeld geld, schulden en administratie. Dit is Fem Hoevelaken van DOCK, zij is te bereiken via 06 283 757 09 of crooswijkcoach@dock.nl.

(Ingezonden mededeling gemeente Rotterdam)


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.