Thuishulp Rotterdam biedt op maat gesneden diensten aan thuiswonende senioren, zodat die kunnen blijven genieten van de grote en kleine dingen in het leven. Directeur Jan-Willem Hoogeweegen zet zich, ondersteund door zijn gemotiveerde team, met hart en ziel in om Thuishulp Rotterdam nog meer onder de aandacht te brengen. Niet alleen bij particulieren maar ook bij zorgorganisaties. Begin 2019 heeft Thuishulp Rotterdam de Runner Up Zorginnovatieprijs van regio Zuid-Holland in ontvangst mogen nemen. Een prachtige waardering voor flexibele en persoonlijke dienstverlening. Zo is er altijd een eerste persoonlijke kennismaking bij de client thuis waarna er wordt gezocht naar een geschikte dienstverlener. Er wordt gewerkt met vriendelijke en betrouwbare dienstverleners waar de cliënten zich prettig bij voelen.

Een van deze dienstverleners is Isa ter Haar. Isa is getrouwd en moeder van drie kinderen. Haar man heeft een eigen bedrijf en Isa zorgt ervoor dat alles achter de schermen op rolletjes loopt. Zij is actief als ouder bij de hockeyclub en heeft een druk sociaal leven. Maar zij is ook mantelzorger voor haar dementerende moeder. Enige tijd geleden attendeerde een kennis haar op het bestaan van Thuishulp Rotterdam en Isa besloot als dienstverlener te gaan werken. Hoe ervaart zij dit werk? Hoe kan je het beste ondersteuning bieden? Wij vroegen het aan deze ‘vriendelijke duizendpoot’, zoals de dienstverleners door de klanten van Thuishulp Rotterdam ook wel worden genoemd.
“Wekelijks ben ik een paar uur werkzaam bij twee oudere dames in de buurt. De werkzaamheden variëren van samen een kopje koffie drinken, een wandeling maken, af en toe wat huishoudelijk hulp of een maaltijd bereiden. Maar het gaat vooral om het bieden van aandacht, gezelligheid en een luisterend oor. Mijn man heeft een eigen bedrijf en ik ben altijd de motor thuis geweest. De kinderen zijn nu bijna allemaal de deur uit en nu het wat rustiger wordt vind ik het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Ik ervaar het contact met ‘mijn’ dames als dierbaar. Wij begroeten elkaar altijd met drie stevige klapzoenen. Omdat ik er al een tijdje over de vloer kom, heb ik ook het volledige vertrouwen. Dat maakt het contact zo bijzonder. Ik heb zelf een dementerende moeder en ik weet daardoor uit ervaring hoe de problematiek in de ouderzorg kan zijn. Mijn bekendheid met dementie die ik bij mijn moeder ervaar, kan ik, indien nodig, toepassen bij andere mensen. Ik weet dus ook hoe zwaar dit kan zijn voor de partner en/of de familie. Hoe fijn is het dat iemand je dit even uit handen kan nemen, zodat je weer wat tijd hebt om je eigen dingen te doen! Ik vind het heerlijk om liefdevolle aandacht te geven, een boodschapje te doen, een beetje te helpen met de administratie en te kletsen over de dagelijkse dingen in het leven.” Wat is het geheim van een goede dienstverlening?

“Beleving is van groot belang! En natuurlijk een dosis enthousiasme en geduld. Voor oudere mensen is het soms heel moeilijk om hulp toe te laten van iemand die je niet kent. Er moet natuurlijk een goede match zijn. Bij een eerste gesprek tussen een toekomstig dienstverlener en een client kijkt soms een familielid even mee of het van beide kanten werkt. Belangrijk is dat je goed luistert naar de wensen van je client. En Inlevingsvermogen, interesse in je medemens en natuurlijk integriteit zijn waardevolle capaciteiten. Ik krijg een gelukkig gevoel als ik besef dat ik de wens van de client heb kunnen vervullen. Het is mooi en dankbaar werk. Ik zou iedereen hier in de wijk die hulp, ondersteuning of gezelschap kan gebruiken, aanraden om eens bij Thuishulp Rotterdam te informeren naar de mogelijkheden. Er is nu eenmaal een groeiende behoefte aan menselijke ondersteuning in de ouderzorgsector. En ik draag daar graag mijn steentje aan bij”. Wilt u wellicht ook wat hulp en gezelschap? Of kent u iemand die daar misschien eigenlijk wel behoefte aan zou kunnen hebben? Of heeft u ook een bijzonder verhaal over ouder worden, mantelzorg, of hulpverlening? We zijn benieuwd naar uw ervaring! U doet ons een plezier door contact met ons op te nemen. Dat kan door ons te bellen op 010-3020160, ook kunt u ons mailen op info@thuishulprotterdam.nl Hartelijk dank!

 

 

 

 

 


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.